بهینه سازی سایت برای Conversion Rate Optimization

راهنمای جامع بهینه سازی نرخ تبدیل سایت+استراتژی فروش دانا پرداز

با لایسنس گذاری بر روی محصولات، این امکان فراهم می‌شود که مالکیت و کنترل محصولات را حفظ کنید و اجازه استفاده از آنها را به دیگران بدهید. این فرایند، امنیت و حقوق مالکیت فکری شما را تضمین می‌کند و محافظت از محصولات شما در مقابل استفاده‌های غیرمجاز فراهم می‌کند. طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هر گونه کپی برداری به هر نحو از محتوای سایت ، توسط تیم یاس وب پیگیرد قانونی دارد. یک نمونه دیگر از ایجاد فوریت را در دیجی کالا بارها دیده‌ایم، به تصویر زیر توجه کنید. برای تست A/B ابزار و سایت‌های مختلفی مانند سایت optimizely.com وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. دائماً رقبا را ارزیابی و بررسی کنید تا بفهمید چه تاکتیک‌هایی باعث رشد آن‌ها یا حتی سقوطشان شده است!

شما باید به جای حل هر نقطه درد برای هر نوع فردی، روی کاربر/شخصیت ایده آل خود تمرکز کنید. اگر به چالشی در زمینه نرخ تبدیل برخورد کردید حتماً سؤال خود را در قسمت نظرات مطرح کنید. خطای زیرچشمی به این صورت است که قبل از اتمام دوره تست، نتایج آزمون را بررسی کرده و مثلاً اگر آمارتان پایین‌تر از حد مورد انتظار باشد، آزمایش را متوقف می‌کنید. وقتی تغییرات طراحی پیچیده نیاز نیست می‌توانید از آن استفاده کنید. در اینجا است که «A/B Testing» و تست تقسیم چند متغیره به کار می‌آیند. یک یا چند مشکل اصلی در صفحه خود را شناسایی کرده، تغییرات ممکن را بدهید و یک تست را اجرا کنید.

با این کار متوجه می‌شوید که چه چیزی آنها را به خرید تشویق می‌کند یا برعکس، آنها را از سایت گریزان کرده است. نظرسنجی یکی از بهترین راه‌های یادگیری استراتژی‌ها برای بهینه‌سازی مؤثر سایت است. با بهینه‌سازی سایت، می‌توانید تجربه کاربری از اولین بازدید تا خرید مداوم، بهبود دهید و آن را برای بازدیدکنندگان، شخصی‌سازی کنید. سرعت صفحه یا زمان بارگذاری صفحه، تأثیر زیادی در عملکرد کلی سایت شما دارد. این مسئله به‌طور مستقیم روی تجربه کاربری (UX)، نرخ تبدیل و رتبه سایت در موتور جستجو تأثیر می‌گذارد. برای درک اهمیت تست A/B روی افزایش نرخ کلیک، به مثال‌های کاربردی از این مدل آزمون و خطای بازاریابی که در ادامه آورده‌ایم، توجه کنید.

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه طراحی سایت مناسب حتی در طراحی سایت ارزان می ‌تواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کرده و نرخ تبدیل سایت را بهبود بخشد. خواندن نظرات کاربری گذشته که توسط مشتری‌ها نوشته شده است راه خوبی برای بهینه‌سازی تجربه آنلاین آن‌هاست. اگر یک مشتری در مرحله پرداخت مشکل داشت یا در انتخاب سایز مناسب معطل شد، این بازخورد بسیار مهم است و می‌تواند در طراحی جدید سایت استفاده شود تا مشتری دیگر با مشکل مواجه نشود. در ادامه مقاله، قدم‌به‌قدم به شما کمک می‌کنیم تا یک بهینه‌سازی ضریب تبدیل موفق در سایتتان انجام دهید. از قدم اول راه‌اندازی قیف‌های تبدیل و ابزارهای ردیابی یا مانیتورینگ تا ایجاد تغییرات نهایی و تست کردن آن‌ها، این قدم‌های ساده را دنبال کنید تا ضریب تبدیل سایتتان را تقویت کنید. ابزارهایی که به شما کمک می کنند تا متوجه شوید که کاربران پس از ورود به سایت به چه چیزهایی توجه می کرده و بر روی آن کلیک می کنند.

برای دستیابی به این هدف ، باید اطمینان حاصل شود که کاربران به راحتی و به سرعت قادر به جابجایی بین بخشهای مهم وب سایت هستند . آنها با کمترین کلیک ممکن قادر به یافتن هر چیزی که به دنبال آن هستند ، می باشند. بیایید این را با استفاده از نمونه ای که شاید اکثر ما با آن آشنا هستیم درک کنیم. با فرض اینکه اکثر مشتریانی که در هر یک از صفحات محصول آمازون قرار می گیرند با قصد خالص خرید محصول (های) آن ، درک اهمیت طراحی در ایجاد تبدیل (چگونگی ایجاد معامله برای غول تجارت الکترونیکی) مهم است. مثلاً اگر هدف شما از ایجاد یک صفحه فرود خاص،‌ عضویت در یک خبرنامه باشد، باید کاربران فعلی وب‌سایت خود را تشویق به این کار کنید. از نظر آماری، صفحات تجارت الکترونیک با زمان بارگذاری بین ۰-۲ نرخ تبدیل بالاتری نسبت به صفحات با زمان بارگذاری طولانی‌تر دارند.

مشاوران دیجیتال مارکتینگ به طیف گسترده ای از ابزارها و فناوری های CRO دسترسی دارند که برای بهبود عملکرد وب سایت طراحی شده اند. این ابزارها به ردیابی تعاملات کاربر، تولید نقشه های حرارتی و ارائه بازخورد در زمان واقعی کمک می کنند. با استفاده از این منابع، مشاوران می توانند وب سایت شما را برای حداکثر تأثیر تنظیم کنند و به نقاط درد و نقاط اصطکاک که ممکن است مانع از تبدیل شوند، بپردازند. بهینه‌سازی سایت به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های بلندمدت و پایداری برای رشد کسب‌وکار خود ایجاد کنید. همچنین به شما امکان می‌دهد تا به تغییرات نیازهای کاربران و بازار سریع‌تر و موثرتر پاسخ دهید.

از آنها به عنوان عناصری در صفحات محصول خود برای ایجاد اعتماد و تشویق به خرید استفاده کنید. مشتریان بالقوه خود را بیشتر با مشتری متوسط شما می شناسند، آنها می خواهند محصولات را در زندگی واقعی ببینند. وقتی سایت شبکه اجتماعی بافر تصمیم به طراحی مجدد صفحه خانگی سایت گرفت، ابتدا شروع به نظرسنجی از کاربران کرد. آنها با نظرسنجی های مختلفی که اجرا کرند، متوجه شدند که “صرفه جویی در زمان” و “اجازه به کاربران برای صرف زمان بیشتر بر روی کارشان”، از عوامل اصلی آنان نسبت به علاقه شان به این شبکه اجتماعی است. اگر سیستم مدیریت محتوای سایت یا فروشگاه اینترنتی شما وردپرس است، با استفاده از افزونه المنتور براحتی می‌توانید این شمارنده را نمایش دهید.

با شخصی‌سازی عواملی مثل نوع دستگاه و …، می‌توانید کار را برای کاربر راحت‌تر کنید. عنوان صفحات فرود، تیترهای مربوط به محتوای تبلیغاتی، جملاتی که در بالای هر صفحه نمایش داده می‌شوند و حتی لغات موجود در  نامک (URL) هر لینک، در ترغیب کاربران به کلیک روی آن، مؤثراند. نرخ تبدیل نشان می‌دهد تا چه اندازه توانسته‌اید مخاطبان خود را به مشتریان بالقوه خود تبدیل کنید و اقدامی را که می‌خواستید، رقم بزنید. فکر کنید وارد سایتی می شوید که اولین چیزی که می بینید یک صفحه شلوغ و گیج کننده است. احتمالاً سریع صفحه را می بندید و به سراغ سایت دیگری می روید، درست است؟ اما اگر طراحی سایت جذاب و مرتب باشد، حس خوبی به بازدیدکننده می دهد و او را ترغیب می کند که بیشتر در سایت بماند.

این دو آزمایش ممکن است کمی هم پوشانی داشته باشند اما نباید به خاطر یکی از آنها از دیگری غافل شد. تصور کنید که میخواهید خدمات سئو سایت را به مدیر بخش فروش یک سایت ارائه دهید، اما او کمی دو به شک است و در هزینه کردن برای سئو تردید دارد. ممکن او با داشتن اطلاع کافی از پتانسیل سئو برای ایجاد ترافیک برای سایت، سوالی مبنی بر اینکه چگونه ترافیک صحیح وارد سایت می شود از شما بپرسد. همچنین ممکن این سوال را از شما کند که چگونه بفهمیم، این ترافیک به درامد تبدیل می شود. دو صفحه حیاتی که باید در هر سایت و فروشگاه اینترنتی وجود داشته باشد، صفحات «درباره ما» و «تماس با ما» هستند.

در نتیجه، «Return On Investment» که نرخ بازگشت سرمایه است را افزایش می‌دهد. با وجود آن که نقشه سایت‌های مختلف با هم فرق دارند؛ اما نمونه استاندارد آن به این صورت که معمولا بازدیدکننده از صفحه اصلی شروع می‌کند، سپس دسته‌بندی را می‌گردد تا آن چیزی را که می‌خواهد پیدا کند. اگر ساختار و نقشه سایت برای بازدیدکننده واضح نباشد، سردرگم می‌شود و سایت را ترک می‌کند. باید مطمئن شوید که کاربر به‌راحتی و سریع بین بخش‌های مختلف وب‌سایت جابه‌جا می‌شود و با کمترین کلیک به هدفش می‌رسد. با این کار، علاوه بر نرخ تبدیل، شهرت و اعتبار برند نیز افزایش می‌یابد. دعوت به اقدام (Call To Action-CTA)، بخشی از صفحه فرود است که معمولا به‌صورت دکمه طراحی می‌شود.

کال تو اکشن (CTA) دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – درخواست یا تماس مشتری برای انجام یک عمل مورد نظر است. این اقدام می تواند هر کاری باشد – از عضویت در خبرنامه گرفته تا رزرو یک اسلات در یک وبینار ، خرید ، استفاده از خدمات و غیره. یک تیتر جذاب که همراه با مطالب مختصر و پاسخگو به تمام سوالات لازم است ، باعث می شود هر صفحه جذاب به نظر برسد ، و کارهای مورد نظر را انجام دهد – جذب مشتری به سمت داخل سایت. این آزمایش یکی از راه های مناسب برای ارتقا نرخ تبدیل می باشد اما محدودیت هایی نیز به همراه دارد. برای سایت های بزرگی که متغییرهای فراوانی نیز دارند، انجام این آزمایش با متغییرهای زیاد کمی هزینه بر است، اما نتایج آن بسیار درخور و پر منفعت می باشد.

در بسیاری از موارد ، داشتن فرم کاملی برای برخی سازمانها باعث شگفتی شده است ، در حالی که فرم کوتاه تر برای بسیاری از شرکت ها کارآمدتر است. همیشه یک عمل متعادل کننده بین کیفیت تولید مشتری و حجم ایجاد مشتری وجود دارد که بهترین ROI را بدست می آورد. سپس دسته ها و زیر شاخه های آن را کاوش می کنید تا اینکه آنچه را که واقعاً به دنبال آن بودید پیدا کنید. اگر کل این فرآیند روان باشد ، همانطور که در نمودار بالا توضیح داده شده است ، کاربران شما مشکلی را در مرور سایت شما نخواهند داشت. با ذکر یک مثال در اینجا ، ADT ، یک شرکت Tyco International ، با تغییر متن اصلی دکمه CTA خود – از “کتاب یک بررسی رایگان” گرفته تا “دریافت رایگان” می تواند نرخ تبدیل خود را 60٪ افزایش دهد.

با همکاری با یک متخصص در این زمینه، پتانسیل افزایش نرخ تبدیل وب سایت خود را باز می کنید و در نهایت باعث رشد و دستیابی به اهداف تجاری خود در حوزه دیجیتال می شوید. با بهینه‌سازی نرخ تبدیل، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به مشتریان واقعی تبدیل می‌شوند. همچنین لازم به ذکر است که بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و افزایش متوسط ارزش سفارش (AOV) کمک کند. بهینه‌سازی نرخ تبدیل، فرآیندی است که نیاز به تحلیل، آزمایش و بهبود مداوم دارد. تکنیک‌هایی که در این مقاله معرفی شد، به شما کمک می‌کنند تا تجربه کاربری بهتری ارائه دهید، اعتمادسازی کنید و نرخ تبدیل را افزایش دهید.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) به درصدی از بازدیدکنندگان سایت گفته می‌شود که اقدام موردنظر ما را در بازدید از صفحات مختلف انجام می‌دهند. بهینه‌سازی ضریب تبدیل یا CRO که مخفف Conversion Rate Optimization است یک تکنیک بسیار قدرتمند است که می‌تواند به سایت‌ها کمک کند تا هزاران منبع جدید درآمد ایجاد کنند. فرقی نمی‌کند که یک بازاریاب هستید یا بلاگ نویس، موسس و یا طراح سایت، بهینه‌سازی ضریب تبدیل می‌تواند کمک کند تا تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان سایت را به مشتری‌های واقعی که پول پرداخت می‌کنند تبدیل کنید. به‌عنوان نمونه فرض کنید که وب‌سایت شما  ۱۰هزار بازدیدکننده در ماه دارد که نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به lead و نر خ تبدیل lead به مشتری هرکدام ۱٪ است. بسیاری از برندها برای این کار یک وب‌سایت با صفحات فرود مختلف طراحی می‌کنند. تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، در هر کدام از صفحات فرود مانند صفحات قیمت‌گذاری محصولات، خرید یک محصول، بلاگ و … می‌تواند اتفاق افتد.

آیا ترغیب نمی‌شوید تا از این کد تخفیف استفاده نمایید؟ این یک نمونه ایجاد فوریت برای مخاطبان است. مدیریت مؤثر این چالش‌ها مستلزم تفکر استراتژیک، برنامه‌ریزی دقیق، و بررسی مداوم فرایندها و نتایج است. این رویکرد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور مداوم نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشند. این عوامل در ترکیب با یکدیگر و با توجه به مختصات خاص هر کسب‌وکار و مخاطبانش، می‌توانند بر نرخ تبدیل تأثیر گذار باشند. اما خب همان‌طور که نام این بخش نشان می‌دهد، پرسش اصلی پیرامون میانگین نرخ تبدیل است.

وقتی نرخ تبدیل ۰ درصد باشد، داشتن میلیون‌ها بازدید در ماه هم به هیچ کارتان نمی‌آید! شاید داخل همان مقاله، ایبوک رایگانی برای دانلود قرار دهید، وقتی کسی روی آن لینک کلیک و کتاب را دانلود می‌کند، یک تبدیل رخ داده و آن بازدیدکنندۀ به‌خصوص، به جمع آن‌هایی که جزو نرخ تبدیل هستند اضافه می‌شود. مصرف کنندگان نیز وقتی به خوبی با آنها رفتار می شود و به سؤالاتشان به موقع پاسخ داده می شود، احتمال خرید بیشتری خواهند داشت. همونطوری که قبلا گفتیم، برای محاسبه نرخ تبدیل باید تعداد تبدیل ها (یا سرنخ های تولید شده) رو بر تعداد بازدیدکننده‌ها (یا ترافیک وب) تقسیم و نتیجه رو در عدد 100 ضرب کنین. در این راهنما شما با قدرت CRO آشنا میشین و می‌بینین که چرا کسب و کارتون باید بر روی بهبود نرخ تبدیل تمرکز کنه و چطور باید این کار رو انجام بده. البته ایجاد کال تو اکشن، فقط به همین مورد محدود نمی‌شود و از روش‌های مختلفی می‌توان این کار را انجام داد.

در مقالۀ «طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست و چه ضرورتی دارد؟» کامل به این موضوع پرداخته‌ایم. اگر یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، احتمالا بعد از افزایش بازدید کنندگان سایت با حجم زیادی از سبدهای خرید رها شده (خرید هایی که هزینه آنها پرداخت نشده) روبرو می‌شوید. خیلی از کاربران شما بعد از انتخاب محصولات، تا مرحله پرداخت محصول هم جلو می‌روند اما ناگهان از سایت خارج می‌شوند. بسیاری از وبمستران برای اینکه مخاطبان‌شان را به سمت یک اقدام راهنمایی کنند، فقط به "لندینگ پیج" ها توجه می‌کنند و به پست های وبلاگ اهمیت نمی‌دهند. مطمئن باشید اگر مقالات با کیفیتی را در اختیار مخاطبان سایت‌تان قرار دهید، نرخ تبدیل خوبی از آنها دریافت می‌کنید.

باتوجه به اینکه این سرویس دارای API اختصاصی می باشد، با استفاده از آن می توانید بر روی هر زبان برنامه نویسی که قابلیت کلاس نویسی را داشته باشد کلاس مربوطه را کدنویسی و بر روی محصول خود لایسنس قرار دهید. با لایسنس گذاری، شما قادر به تنظیم محدودیت‌هایی برای استفاده از محصول خود هستید. این امر می‌تواند شامل محدود کردن دسترسی به محصول، تعیین نوع استفاده یا حتی محدودیت زمانی باشد که باعث می‌شود کاربران تنها به محصول در مدت زمان مشخصی دسترسی داشته باشند. برای عضویت در سرویس زی لایسنس، به راحتی می‌توانید از طریق منوی سایت، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. در صورت عضو سایت هستید، با ورود به پنل کاربری، به سادگی وارد سرویس زی لایسنس شوید. به ویژه هنگامی که شما می خواهید تیم فروش خود را تنها بر روی جدی ترین موارد هدایت و متمرکز کنید ؛ یا در مواردی که گرفتن اطلاعات اضافی برای جذب مشتری بیشتر مهم است .

در پاسخ باید بگوییم با وجود اینکه تمرکز روی اقدام نهایی (تبدیل شدن)، بسیار مهم است، اما باید بدانید اتفاقات زیادی قبل از رسیدن به آن مرحله رخ می‌دهد که در تعریف رسمی نادیده گرفته می‌شود. منظور همان تجربۀ کاربری مناسبی است که باید برای بازدیدکنندگان سایت رقم بزنید. این کار از طریق طراحی صفحات وب، کپی شفاف و متقاعدکننده و CTA هوشمندانه می‌تونه انجام بشه. ­سایت بزرگ هاب اسپات در یکی از تحقیقات خود برای بررسی نرخ تبدیل CTA های تصویری و بنری، دو دکمه CTA، یکی به صورت بنری و یکی متنی، در صفحه سایت‌اش قرار داد. طبق آماری که در آخر به دست آمد، فقط 6 درصد از کاربران، از طریق بنر تبدیل شده بودند. هر مدیر سایت یا بازاریاب دیجیتال، از جذب مخاطب به صفحات سایت‌اش، یک یا چند هدف خاص دارد.

با استفاده از داده‌های کاربر، می‌توانید پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده ارائه دهید که احتمال خرید را افزایش می‌دهد. فراخوان‌های اقدام (Call to Action) نقش کلیدی در هدایت کاربران به سمت خرید یا اقدام موردنظر دارند. برای افزایش تأثیر CTA می‌ةوانید کارهای مختلفی انجام دهید، مثلاً از متن‌های واضح و قابل‌درک مثل "همین حالا خرید کنید" یا "مشاوره رایگان دریافت کنید" استفاده کنید. یا رنگ و اندازه دکمه‌های CTA را متناسب با طراحی سایت و روانشناسی رنگ‌ها انتخاب کنید. حتی خوب است که دکمه‌های اقدام را در مکان‌های استراتژیک مثل بالای صفحه و انتهای مقالات قرار دهید.

در صفحه فروش محصولات، می‌توانید نظر مشتریان سابق خود را برای بهینه سازی نرخ تبدیل قرار دهید. همچنین اگر خدمات یا محصولاتی را به برندهای سرشناس ارائه داده‌اید، می‌توانید لوگو آنها را برای اعتماد سازی بیشتر در سایت خود قرار دهید. در فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، اهمیت زیادی دارد که دقیقا بدانید نرخ تبدیل فعلی چه میزان است؛ چرا که باید بصورت مداوم میزان پیشرفت آن را پیگیری کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) که اختصارا به آن CRO می‌گویند، شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌ها است که به ما کمک می‌کند تا نرخ تبدیل سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهیم. بررسی موردکاوی‌های موفق در بهینه‌ سازی نرخ تبدیل می‌تواند به شما ایده‌های جدیدی برای بهبود وب‌سایت خود بدهد. مطالعه موفقیت‌های واقعی و بررسی روش‌هایی که دیگران برای افزایش نرخ تبدیل استفاده کرده‌اند، می‌تواند به شما در ایجاد استراتژی‌های مؤثر کمک کند.

این نوع اطلاعاتی که احتمالا دارید، همچون اطلاعاتیست که درباره رانندگی با یک اتومبیل دارید و نمی توانید به واسطه راننده بودن، ادعا کنید که با صنعت خودررو سازی نیز کاملا آشنا هستید. در نهایت، به یاد داشته باشید که موفقیت در بهینه‌ سازی نرخ تبدیل یک فرآیند پیوسته و تطبیق‌پذیر است. همواره با تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمایش‌های مختلف و به‌روزرسانی‌های مداوم، می‌توانید به نتایج بهتری دست یابید و از تغییرات به نفع کسب‌وکار خود بهره‌برداری کنید. با به کارگیری اصول و تکنیک‌های معرفی‌شده، می‌توانید یک قدم جلوتر از رقبای خود باشید و به اهداف تجاری خود سریع‌تر دست یابید. مشتریانی که از چت آنلاین استفاده می کنند به دلیل تجربه ایجاد شده با روش مستقیم و مؤثر که شامل تماس نزدیک است، سه برابر بیشتر احتمال خرید محصولات را دارند و افزایش نرخ تبدیل درصد بالاتری خواهد داشت. وقتی صحبت از پشتیبانی درجه یک از مشتری می شود، چت زنده ابزاری ضروری است که باید جزو امکانات خود داشته باشید.

طبیعی است اگر می­‌خواهید شرکت شما در بازار مدرن موفق باشد، باید یک وب سایت حرفه‌ای با دانش خوبی از نرخ تبدیل وب سایت داشته باشید. این نشان دهنده برند شما است و با حمایت از تمام تلاش­‌های بازاریابی دیجیتال، به عنوان ستون فقرات کسب و کار شما عمل می­‌کند. همچنین باید به وسعت نمونه هم‌فکر کنید؛ یعنی صفحه موردنظر باید به تعداد کافی بازدید برسد تا شما بتوانید بر اساس آن تصمیم گرفته و تغییرات همیشگی اعمال کنید. در طول یک آزمایش، تعداد بازدیدکننده‌ها و نرخ تبدیل، همواره کاهش و افزایش می‌یابد. پس باید پیش‌بینی کنید که با توجه به وسعت نمونه‌تان، چه مدت‌زمانی برای رسیدن به بهترین جواب مناسب است.

بلکه از داده های جمع آوری شده به عنوان معیار اساسی برای دور بعدی آزمایشات / آزمایشات خود استفاده کنید. با بهینه‎‌سازی نرخ تبدیل، هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات شما بهینه‌تر می‌شود و نرخ بازگشت سرمایه افزایش می‌یابد. همچنین لازم به ذکر است که با تبدیل کاربران به مشتریان وفادار، ارزش طول عمر مشتری افزایش می‌یابد. صفحات فرود (Landing Pages) برای الهام بخشیدن به افراد برای انجام یک اقدام خاص طراحی می‌شوند، مثلاً خرید محصول، ثبت نام یا دانلود فایل. میانگین نرخ تبدیل ۲۳٪ بسیار قابل توجه است و نشان دهنده این است که صفحه فرود مورد نظر، بسیار موثر در ترغیب کاربران به انجام اقدام مورد نظر بوده است.

نرخ تبدیل (CRV) یکی از معیارهای کلیدی است که توسط تیم های بازاریابی برای اندازه گیری اثربخشی کمپین های پولی، وب سایت ها، صفحات فرود، فرم های تولید سرنخ و غیره استفاده می شود. بلکه اشک این نشان می دهد که چگونه در فعالیت های دیجیتال خود موفق یا شکست خوردیم. وقتی کاربران نیاز به تعامل با سایتی که برای آنها طراحی شده است، موانع واقعی خیلی بیشتر ظاهر می شوند. یک چیز این است که کاربران را وادار به بازدید از وب سایت خود کنید، اما متقاعد کردن آنها برای تبدیل به صفحه شما (فرم را پر کنید، از صفحه تماس بازدید کنید یا خرید انجام دهید) چیز دیگری است. آیا تا به حال به تماشای فعالیت یک کاربر در سایت خودتان پرداخته اید؟ چیزی که در نگاه شما کاملا ساده و سر راست است، در نگاه کاربر ممکن است بسیار پیچیده و گیج کننده باشد.

اما وقتی این آزمایش را به صورت یکجا و با تغییر هم عکس پس زمینه و هم نوشته آن، انجام دهید، مشاهده کنید که نرخ تبدیل کاهش می یابد. در این شرایط آزمایش چند متغیره به شما کمک می کند که دچار این گونه اشتباهات نگردید. CRO مخفف Conversion Rate Optimization می‌باشد که به معنای بهینه سازی نرخ تبدیل است. گاهی اوقات ذهن کاربر نیاز به یک تحریک جزئی دارد تا کار مورد نظر ما را انجام دهد. از آنها دعوت به اقدام یک کار کنید، به این کار می‌گوییم کال تو اکشن که اختصارا به آن CTA نیز می‌گویند.

اگر هنوز از مزایای افزایش نرخ تبدیل با نرم افزار چت آنلاین بهره‌مند نمی شوید، همین حالا زمان تغییر است. بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO فرآیندی هستش که با بهبود وب سایت و محتوای اون، تبدیل‌ها رو افزایش میده. بالا بودن نرخ تبدیل به این معنیه که وب سایتتون طراحی خوبی داره، محتوا در قالب بندی مناسبی ارائه شده و در نهایت برای مخاطب هدفتون جذابه. بهبود نرخ تبدیل یا Conversion Rate یکی از مؤثرترین راه‌ها برای افزایش ترافیک سایت و جذب کاربران بیشتر است. نرخ تبدیل به درصد کاربرانی گفته می‌شود که پس از ورود به سایت، اقدام مورد نظر را انجام می‌دهند، مانند خرید، ثبت‌نام، یا دانلود. اگرچه جذب بازدیدکنندگان جدید به سایت اهمیت دارد، اما تبدیل بازدیدکنندگان فعلی به مشتریان یا کاربران نیز کلیدی است.

نتیجه این آنالیزها، اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار صاحبین سایت قرار می دهد تا بتوانند نرخ تبدیل سایت را بهینه تر کنند. به تصویر زیر توجه کنید تا در ادامه از یک نمونه واقعی و شگفت انگیز تاثیر بهینه سازی نرخ تبدیل با کاهش حجم فرم‌ها برای‌تان بیان کنیم. در حقیقت آنچه که مهم است نرخ تبدیل است، با افزایش نرخ تبدیل از اتلاف زمان، نیرو و هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کنیم. بنابراین، همان‌طور که خودتان احتمالاً تا الان متوجه شده‌اید، برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل باید از چند ابزار به‌صورت همزمان استفاده کرد. این‌ها فقط چند پیشنهاد بودند؛ خودتان سایت را بررسی کنید و ببینید چه جاهایی برای مشتری مشکل ایجاد شده است؛ آن‌ها را برطرف کنید و به‌طور کلی، هرآنچه می‌توانید برای بهبود تجربۀ کاربری انجام دهید.

اصلاح ابزارهای تسویه حساب و کاهش هرگونه موانع ممکن می‌تواند به بهبود نرخ تبدیل کمک کند. در بسیاری از آزمایش های علمی نیاز به تغییر چند متغییر به صورت همزمان است. آزمایش چند متغیره پاسخی به این نیاز است که در آن همزمان تاثییر چند تغییر با یکدیگر بررسی می شود. مثال ساده آن اینست که شما تغییری در عکس پس زمینه صفحه اصلی ایجاد کنید و تاثییر آن را بسنجید. در آزمایش دیگری نیز ممکن است نوشته های روی تصویر پس زمینه را ضخیمتر و درشتر کنید. ممکن است آزمایش تقسیم A/B را اعمال کرده و مشاهده کنید که نرخ تبدیل در هر دو آزمایش افزایش یافته است.

ممکن است در فروشگاه خرده‌فروشی، بخواهیم افراد بیشتری را ببینیم که فروشگاه را رصد می‌کنند، خرید هم انجام دهند. ما می‌توانیم از بهینه‌سازی نرخ تبدیل استفاده کنیم تا بفهمیم چرا آنها خرید نمی‌کنند. شاید آنها در یافتن محصولی متناسب با نیازهایشان مشکل دارند یا شاید در مورد نحوه عملکرد محصول سوالاتی داشته باشند. اگر کاربر را از نظر روان‌شناسی تحلیل کنید می‌توانید پیشنهاد‌ها مناسبی برای تشویق او به خرید ارائه دهید. مثلاً تجربه ثابت کرده که قرار دادن نظرات کاربران در مورد سایتتان، باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود. بهینه‌سازی نرخ تبدیلی که با ساختار و تجزیه‌و‌تحلیل درست باشد می‌تواند کیفیت و سرعت سایت را به بهترین حالت ممکن برساند.

در این مقاله از اهمیت فرایند بهینه‌سازی نرخ تبدیل گفتیم و مواردی که می‌توانند بهینه شوند، مزایا، مراحل، ابزارها، انواع تست‌ها، اشتباهات رایج، چالش‌های «CRO» و غیره را بیان کردیم. برای افزایش نرخ تبدیل می‌توانیم از نرم‌افزارهای چت زنده در جاهایی مثل صفحۀ محصول استفاده کنیم. با انجام این کار، ضمن راهنمایی و پشتیبانی کاربر، امکان دریافت سریع و به‌موقع اطلاعات مورد نیاز سرنخ‌ها را نیز فراهم می‌کنیم. مثلاً اگر یک کاربر بیش از یک دقیقه در یک صفحه بود می‌توانیم به‌طور خودکار یک پیشنهاد کمک را برای پاسخ‌گویی به هر سؤالی که داشته باشد، ارائه کنیم. به‌جز این موارد، صفحاتی که بیشترین ارزش را برای کسب‌و‌کارتان دارند و همچنین صفحاتی که در مقایسه با بقیۀ بخش‌های سایت عملکرد ضعیف‌تری دارند هم می‌توانند جزو صفحاتی با پتانسیل بالا برای CRO در نظر گرفته شوند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری